Андрушківська громада

Житомирська область, Житомирський район

ПДФО - вилучити чи залишити

Дата: 04.09.2023 11:10
Кількість переглядів: 560

Фото без опису

Вилучення податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), який надходить до місцевих бюджетів від зарплат військовослужбовців, ослабить громади, позбавить їх можливості допомагати силам оборони та надавати якісні послуги жителям, і при цьому не принесе жодних плюсів для Об’єднаних сил Збройних сил України.

Аналітики припускають, що ці кошти, найімовірніше, розчиняться в держбюджеті, як і 36% нинішнього ПДФО, яким розпоряджається Мінфін.

Майже половина податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), який надходить до місцевих бюджетів від зарплат військовослужбовців, всупереч відсутності законодавчого дозволу, була перерахована на безпеку та оборону країни.

Зокрема, сумарно витрати з бюджетів громад, пов’язані з безпекою та обороною, становлять 52,28 млрд грн. І мова йде тільки про прямі перерахування з місцевих бюджетів, без знайдених благодійних, спонсорських і донорських коштів на паливо, дрова, запчастини й дрони.

Кошти сіл, селищ і міст значно відкритіші для контролю як громадян, так і контролюючих підрозділів, а отже, менш корупційні. Коли на оборону Україна може давати лише кошти з власних податків, а їх тільки 31 копійка з гривні, то спрямовувати ресурси необхідно через ті органи, де найбільші прозорість і звітність, а це органи місцевого самоврядування.

За ці гроші місцеві бюджети покривають витрати, які не оприлюднюють, але здійснюють, як от лікування поранених, особливо в прифронтових громадах, поточна допомога військовослужбовцям, які переїжджають чи розквартировані в громадах, реабілітація ветеранів та їхня соціалізація й повернення до життя, а також покриття пільг для родин військових.

Спираючись на дані від 754 громад із 1470, тобто понад 50% усіх в Україні, включно з обласними центрами, що перебувають зараз під контролем України, представники Асоціації міст України вказують, що за 2022–2023 роки на забезпечення делегованих повноважень органи місцевого самоврядування ці ж 754 громад, без компенсації з державного бюджету, витратили 27,2 млрд грн, у тому числі на оплату праці медичних працівників — 5,23 млрд, на погашення дефіциту освітньої субвенції — 4,51 млрд, на пільгові перевезення — 9,59 млрд, на утримання ПТУ — 7,87 млрд грн. Окремо органи місцевого самоврядування витратили 62,4 млрд грн власних ресурсів на підтримку підприємств критичної інфраструктури та стримування тарифів на тепло і воду для громадян. Тобто на забезпечення гарантованих державою витрат.

В АМУ підрахували, що за півтора року війни місцеві бюджети витратили на безпеку та оборону, витрати через воєнну агресію, оплачені з місцевих бюджетів делеговані повноваження та стримування тарифів, включно з залишками коштів на рахунках 207,66 млрд грн. Хоча доходів від військового ПДФО за два роки заплановано 116,72 млрд грн. Водночас  65,78 млрд гривень із місцевих бюджетів у кінці 2022 року «згоріли», або ж просто були перераховані в держбюджет і перекрили його дефіцит, через обмеження у використанні коштів, запроваджені постановою КМУ №590 з 24 лютого 2022 року.

Саме так може «згоріти», «згорнутися», «схлопнутися» і військовий ПДФО, якщо буде вилучений із місцевих бюджетів. Адже податок цей фактично сплачують не військовослужбовці, а державний бюджет. … Якби військовий ПДФО не надходив до бюджетів громад у 2022–2023 роках, ніхто не знав би про використання цих коштів, як не знає ніхто про решту ПДФО з утримання військовослужбовців.

Асоціація міст України отримала докладні дані від 754 громад із 1470, — вибірка понад 50%, яка включає всі обласні центри, що перебувають зараз під контролем України.

Військовий ПДФО цих громад за фактом 2022 року і планом 2023-го сумарно становитиме 116,72 млрд грн (за даними офіційного державного порталу Open budget по всіх громадах, сумарний обсяг військового ПДФО за 2022–2023 роки становитиме 128 млрд грн).

При цьому міста, села і селища за цей період долучилися до наближення Перемоги України через допомогу Об’єднаним силам ЗСУ, безпосередньо виділивши тільки станом на зараз 28,7 млрд грн, у тому числі перерахували пряму фінансову допомогу в розмірі 14,8 млрд, купили обладнання і техніки на 7,04 млрд, вклали кошти сільських, селищних, міських бюджетів у купівлю військових ОВДП на 6,15 млрд, виділили на облаштування військових ліній захисту 0,71 млрд грн.

Це кошти, перераховані органами місцевого самоврядування без оновленого для цього законодавства, всупереч правоохоронцям, які за всіма випадками відкривають провадження за нецільове використання коштів.

Усі ці видатки прозорі, із запитами військових та їхніми підтвердженнями. Вони під постійним контролем низки державних органів, їх може знайти кожен журналіст чи активний член громади. І вони проходять постійний контроль казначейства ще до проплати.

А де ж кошти іншої частини ПДФО, який зараховується до державного бюджету?

На жаль, навіть тимчасові слідчі комісії Верховної Ради України не дають відповіді на ці запитання, бо державні кошти на оборону — то таємниця. І це правильно.

Кошти сіл, селищ і міст значно відкритіші для контролю як громадян, так і контролюючих підрозділів, а отже, менш корупційні.

Коли на оборону Україна може давати лише кошти з власних податків, а їх тільки 31 копійка з гривні, то спрямовувати ресурси необхідно через ті органи, де найбільші прозорість і звітність, а це органи місцевого самоврядування.

Є, щоправда, й витрати, яких муніципалітети окремо не обліковують, але здійснюють.

  • Це лікування поранених, особливо в прифронтових громадах, де спеціалізовані лікарні є тільки в обласних центрах і де цифр ніхто не надасть.
  • Це поточна допомога військовослужбовцям, які переїжджають чи розквартировані в громадах.
  • Це реабілітація ветеранів, їхня соціалізація й повернення до життя.
  • Це родини військових, які живуть душею на фронті, а фізично потребують садочка, школи, роботи, допомоги…

Чи перестануть громади робити все це без військового ПДФО? Звичайно, ні!

Чи робитиме це держава, забравши від людей їхній податок? На жаль, ні.

ПДФО це не цільовий внесок, це податок з фізичної особи на забезпечення необхідних їй послуг від влади.

І муніципалітети роблять усе, аби жителі отримували всі необхідні послуги. Навіть якщо це зобов’язання держави й вона їх не фінансує.

Окремо органи місцевого самоврядування витратили 62,4 млрд грн власних ресурсів на підтримку підприємств критичної інфраструктури та стримування тарифів на тепло і воду для громадян. Якби не військовий ПДФО, зими могли не пройти, адже громади профінансували збереження підприємств тепло- і водопостачання та готують їх зараз до нового опалювального сезону.

Держава не виконує перед громадянами своїх зобов’язань, визначених законами. Це робить місцеве самоврядування з коштів, які надходять з податків. Вилучення коштів із бюджетів громад не передбачає з боку держави визначення якихось джерел для фінансування передбачених законом витрат, отже, призведе до колапсу життєво необхідних систем надання послуг жителям усіх територій.

Кошти були, через невикористання залишились у держави, покрили дефіцит державного рахунку, «згоріли».

Саме так може «згоріти», «згорнутися», «схлопнутися» і військовий ПДФО, якщо буде вилучений із місцевих бюджетів.

Якби військовий ПДФО не надходив до бюджетів громад у 2022–2023 роках, ніхто не знав би про використання цих коштів, як не знає ніхто про решту ПДФО з утримання військовослужбовців. А це 116,72 млрд грн, які в повному обсязі спрямовані муніципалітетами на допомогу силам безпеки та оборони і на забезпечення послугами родин військовослужбовців.

Вилучення військового ПДФО ослабить громади, позбавить їх можливості допомагати силам оборони та надавати якісні послуги жителям, але жодних плюсів для Об’єднаних сил Збройних сил України не створить, бо кошти розчиняться в держбюджеті, як і 36% (60% з Києва) нинішнього ПДФО, яким розпоряджається Мінфін.

Потрібно допомагати тим, хто працює, хто фінансує оборону й захист із першого дня війни, у кого 64% ПДФО використовуються прозоро, — робити все, щоб коштів для сил безпеки та оборони і місцевого самоврядування ставало більше.

(на основі статей «Військовий ПДФО: Хіба ревуть воли, як ясла повні?» - https://zn.ua/ukr/ECONOMICS/vijskovij-pdfo-khiba-revut-voli-jak-jasla-povni/, «Вилучення військового пдфо в громад позбавить їх можливості допомагати армії та місцевим жителям – експерти» - https://zn.ua/ukr/ECONOMICS/viluchennja-vijskovoho-pdfo-v-hromad-pozbavit-jikh-mozhlivosti-dopomahati-armiji-ta-mistsevim-zhiteljam-eksperti.html , «Місцеві громади використали на безпеку та оборону майже половину надходжень від ПДФО військових» -  https://zn.ua/ukr/ECONOMICS/mistsevi-hromadi-vikoristali-na-bezpeku-ta-oboronu-majzhe-polovinu-nadkhodzhen-vid-pdfo-vijskovikh.html, «Військовий ПДФО забезпечує гідні умови життя для родин військових у тилу – експерти» -  https://zn.ua/ukr/ECONOMICS/vijskovij-pdfo-zabezpechuje-hidni-umovi-zhittja-dlja-rodin-vijskovikh-u-tilu-eksperti.html)

 

Коментар голови громади Олени Матківської:

- ПДФО від зарплат військовослужбовців є одним з джерел фінансування для місцевих бюджетів, і його вилучення може призвести до фінансових втрат. Ці кошти використовуються громадами виключно для підтримки сил оборони та надання якісних послуг жителям. Важливою перевагою збереження ПДФО в місцевих бюджетах є прозорість та контроль витрат, які забезпечуються громадянами та контролюючими органами. Коли кошти спрямовуються через органи місцевого самоврядування, гарантується більша прозорість та звітність в порівнянні з державним бюджетом.

Громади вже успішно використовують ПДФО для делегованих повноважень, таких як медична допомога, освіта та соціальні пільги. Деякі місцеві органи самоврядування витратили власні ресурси на підтримку критичної інфраструктури і стримування тарифів для громадян, тому збереження ПДФО в місцевих бюджетах допоможе забезпечити якісну соціальну та медичну підтримку для військовослужбовців та ветеранів. А вилучення ПДФО може порушити баланс між підтримкою сил оборони і розвитком місцевих громад.

Податок має конкретне призначення і прозоре використання в бюджетах громад, що гарантує його ефективне використання. Прозора система використання коштів сприяє підтримці довіри громадян до місцевих влад.

ПДФО може виступати як джерело фінансування для критично важливих інфраструктурних проектів у місцевостях, наприклад, де розташовані військові бази. Збереження ПДФО в місцевих бюджетах сприяє створенню більш вибіркових та індивідуальних підходів до фінансування потреб громад та забезпеченню фінансової стійкості та розвитку громад.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь